• info@auxyry.com

Uutiset – old page

Aux-Blog


Jasse “Jazmanaut” Kesti on niin studio kuin live-puoleltakin tuttu äänikuvataiteilija ja masteroija, joka jaksaa väsymättä puhua suurimmista intohimoistaan, hyvästä ruoasta ja etenkin audiosta.



Muusikkojen liiton residenssihaku (viikot 27–52/2024, Los Angelesin osalta 31–52/2024) on käynnissä ja päättyy maanantaina 18.3. klo 10. Kannattaa hakea!

https://www.muusikkojenliitto.fi/palvelut-ja-edut-2/taiteilijaresidenssit/

Taiteilijaresidenssit

Muusikkojen liiton jäsenten käytössä on viisi taiteilijaresidenssiä – Berliinin Kreuzbergissa, Lontoon Fulhamissa, Los Angelesissa, Espanjan Mijasissa ja Villa Vikan Raaseporissa.

Residenssit soveltuvat työskentelyyn tai esimerkiksi promootio- ja verkostoitumistarkoituksiin.

Residensseissä voivat majoittua hakijan kanssa liiton jäsenet ja perheenjäsenet. Villa Vikanissa voivat majoittua myös muut. Villa Vikanin mökissä nro 2 voivat majoittua myös lemmikkieläimet, mutta muihin rakennuksiin lemmikkien tuominen on kielletty.


Muusikkojen liiton taiteilijaresidenssit ovat haettavana kaksi kertaa vuodessa:

  • Ensimmäisen vuosipuoliskon viikot 1–26 ovat haettavana viikoilla 36–37
  • Toisen vuosipuoliskon viikot 27–52 ovat haettavana viikoilla 10–11

Residenssit ovat haettavana joka vuosi samaan aikaan.

Hakijan tulee olla Muusikkojen liiton jäsen, ja jäsenyyden tulee olla kestänyt residenssijakson alkamiseen mennessä vähintään kolme kuukautta. Ehto koskee myös mukaan lähteviä Muusikkojen liiton jäseniä.

Kuluvan vuosipuoliskon vapaat residenssiviikot löytyvät residenssien omilta

Yhdenvertaisuus

Aux Ry on sitoutunut edistämään yhdenvertaisuutta sekä kitkemään häirintää ja muuta epäasiallista käytöstä tapahtumissan sekä luomaan ammattilaisille turvallisempia tiloja. 

Muusikkojen liiton jäsenet voivat olla häirintään ja epäasialliseen kohteluun liittyvissä asioissa yhteydessä liiton toimihenkilöihin:

Juho Viljanen
Freelancereiden luottamushenkilö (he/him)
juho.viljanen@muusikkojenliitto.fi
+358 (0) 40 5272 470

Jaakko Kämäräinen
Freelancekoordinaattori (he/him)
jaakko.kamarainen@muusikkojenliitto.fi
+358 (0) 40 861 3231

Sanni Kahilainen
Viestintäpäällikkö (she/her)
sanni.kahilainen@muusikkojenliitto.fi
+358 (0) 44 544 0208

Aux ry esittää: Atmos ilta 7.9 klo: 18-21 Studio Kekkonen

To 7.9 klo: 18-21

Atmos iltamat @ Studio Kekkonen

Mikko Raita 

Kauan odotettua Atmos-iltamaa hostaa Studio Kekkonen ja Mikko Raita. Paikkoja on rajoitetusti joten varaathan paikkasi sähköpostise – info@auxry.com. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä. 


Illan aikana tutustutaan Dolby Atmos for Music -workflow:hun; käydään läpi muutama miksaussessio alusta loppuun ja keskustellaan hyväksi todetuista työskentelytavoista. Käydään läpi Pro Tools -sessiorakenteita ja Dolby Atmos Rendererin käyttöä, sekä mitä vaaditaan Atmosjulkaisun toimitusvaiheessa. Mikko Raidan tarkkaamo Studio Kekkosella on varusteltu 9.1.6-Atmoskuuntelulla ja mahdollistaa myös kaupallisten julkaisujen referoinnin samalla kaiutinleveydellä.


Tervetuloa mukaan! 

 

Aux Ry:N Jäsenkaavake 2023

HTTPS://FORMS.GLE/D25PBRTF4Q3ER2TU6

Aux Ry:n ja Muusikkojen liiton tapahtumat 2023:



27.2 – Open creative House  koulutus – Aleksi Villberg
https://www.muusikkojenliitto.fi/tule-mukaan-open-creative-housen-avoimet-ovet-brunssia-luovissa-tiloissa-27-2-3-3-2023/

20.3 – Muusikkojen liitto, residenssihakujen deadline viikoille 27-52 vuosi 2023
https://www.muusikkojenliitto.fi/palvelut-ja-edut/taiteilijaresidenssit/


27.3 – klo 17 Muusikon tekijänoikeudet & jamitG Livelab HelsinkiYrjönkatu 3, Helsinki
https://www.muusikkojenliitto.fi/tapahtumat/muusikon-tekijanoikeudet-jamit-ma-27-3-klo-17/

9.5 – Yhdistyksen vuosikokous ja Studiot tutuksi 1 – Hollywood House & Vallilan studiokierros
https://www.hollywoodhousestudios.com/

13.-15.5 – AES Europe 2023 jäsenhintaan
 https://aeseurope.com/program/

 
15.5 – Muusikkojen liiton liittokokous @ G-live Lab

 https://www.muusikkojenliitto.fi/liittokokous-peraankuuluttaa-lakimuutosta-musiikin-esittajien-korvausten-takaamiseksi-suoratoistosta/

25.5 – Aux iltama 1 – Genelec Arabia, uuden tuotteen lanseeraus, koekuuntelut ja peliaudioseminaari
https://www.genelec.com/helsinki-experience-centre

4.9 – Muusikkojen liitto, residenssihakujen deadline viikoille 1-26, vuosi 2024
https://www.muusikkojenliitto.fi/palvelut-ja-edut/taiteilijaresidenssit/

7.9 – Aux-iltama 2 – Atmos, Studio Kekkonen – Mikko Raita
https://auxry.com/?p=993

3.10 – Studiot tutuksi 2 / Finnvox
https://www.finnvox.fi/


1.12 – Aux-pikkujoulut
https://auxry.com/tapahtumat/

Genelec uuden Flagshipmallin 8381 kuuntelusessio To 25.5 klo: 19-21

Kuuntelusessio kello 19.00 Genelec Experience centerissä. Hämeentie 130, FI-00560 Helsinki. Paikalla pientä purtavaa ja uuden mallin lisäksi mahdollisuus kuunnella Atmos setuppia. 

Tervetuloa Mukaan! 

 

Aux Ry:N Jäsenkaavake 2023

HTTPS://FORMS.GLE/D25PBRTF4Q3ER2TU6

Aux Ry:n ja Muusikkojen liiton tapahtumat 2023:



27.2 – Open creative House  koulutus – Aleksi Villberg
https://www.muusikkojenliitto.fi/tule-mukaan-open-creative-housen-avoimet-ovet-brunssia-luovissa-tiloissa-27-2-3-3-2023/

20.3 – Muusikkojen liitto, residenssihakujen deadline viikoille 27-52 vuosi 2023
https://www.muusikkojenliitto.fi/palvelut-ja-edut/taiteilijaresidenssit/


27.3 – klo 17 Muusikon tekijänoikeudet & jamitG Livelab HelsinkiYrjönkatu 3, Helsinki
https://www.muusikkojenliitto.fi/tapahtumat/muusikon-tekijanoikeudet-jamit-ma-27-3-klo-17/

9.5 – Yhdistyksen vuosikokous ja Studiot tutuksi 1 – Hollywood House & Vallilan studiokierros
https://www.hollywoodhousestudios.com/

13.-15.5 – AES Europe 2023 jäsenhintaan
 https://aeseurope.com/program/

15.5 – Muusikkojen liiton liittokokous @ G-live Lab
 

25.5 – Aux iltama 1 – Genelec Arabia, uuden tuotteen lanseeraus, koekuuntelut ja peliaudioseminaari
https://www.genelec.com/helsinki-experience-centre


7.9 – Aux-iltama 2 – Atmos


17.9 – Muusikkojen liitto, residenssihakujen deadline viikoille 1-26, vuosi 2024
https://www.muusikkojenliitto.fi/palvelut-ja-edut/taiteilijaresidenssit/


25.10 – Studiot tutuksi 2 / Finnvox
https://www.finnvox.fi/


1.12 – Aux-pikkujoulut
https://auxry.com/tapahtumat/

https://www.genelec.fi/…/eve…/join-our-global-launch-event-1

Ti 9.5 Yhdistyksen kokous klo 18, sekä Studiot tutuksi -sarjassa Vallilakierros klo 18:30-21

KOKOUSKUTSU:
Sinut on kutsuttu Aux ry:n vuosikokoukseen tiistaina 9. Toukokuuta 2023 kello 18:00, osoitteessa: Hollywood House Nokiantie 2-4, 00510 Helsinki. Vuosikokous on tarkoitettu niille Aux Ry:n jäsenille, jotka ovat myös Muusikkojen liiton jäseniä.

STUDIOT TUTUKSI – VALLILAN STUDIOSUUNNISTUS:
Studiot tutuksi -sarja on tarkoitettu kaikille Aux ry:n jäsenille ja tällä kertaa lähdetään tutustumaan Vallilan studioihin studiosuunnistuksen merkeissä!Vuosikokouksen jälkeen saat kartan Vallilan kaupunginosassa sijaitsevista studioista, jonka kanssa voit suunnistaa kurkkaamaan minkälaisia pajoja sinne on perustettu. Studioilla on siis Auxilaisille avoimet ovet klo 18:30-21:00 välisen ajan. Siispä kaverit messiin ja suunnistamaan!Kierroksen jälkeen ilta jatkuu paikallisessa Playhouse Barissa. Tule tutustumaan alan tekijöihin ja juttelemaan vertaistesi kanssa.

Vallilan studiosuunnistuksessa mukana olevat studiot:

Hollywood House
Artlab
Taajuusvarjostin
Sonic Spa
Kekkonen

Toivottavasti pääset paikalle!
Teemu Hammarén
Aux ry:n toimitusjohtaja

AUX RY OSASTONMALLISÄÄNNÖT

https://auxry.com/wp-content/uploads/2021/11/AUX-RY-Osaston-saannot.pdf


AUX RY:N JÄSENKAAVAKE 2023
HTTPS://FORMS.GLE/D25PBRTF4Q3ER2TU6
Voit päivittää jäsentietosi ylläolevasta linkistä, mikäli et ole sitä vielä tehnyt. Vuosikokous on ainoastaan niille Aux Ry:n jäsenille, jotka ovat myös Muusikkojen liiton jäseniä. Aux ry on voittoa tavoittelematon musiikin tuottajien ja teknologien yhteisö, jonka perusperiaatteina on tuoda alan tekijät yhteen, luoda pohja keskustelulle ja toimia siltana yhteistyötahoille.


AUX RY – YHDISTYKSEN VUOSIKOKOUS 2023
Aika:          9.5.2023 kello 18:00
Paikka:      Hollywood House Nokiantie 2-4, 00510 Helsinki

ESITYSLISTA
1.    valitaan kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri, kaksi pöytäkirjan tarkistajaa sekä muut tarvittavat toimihenkilöt

2.    todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3.    Läsnä olevien toteaminen

4.    hyväksytään kokouksen työjärjestys

5.    esitetään johtokunnan vuosikertomus edelliseltä toimikaudelta tilinpäätös ja toiminnan/tilintarkastajan lausunto

6.    vahvistetaan tuloslaskelma ja tase

7.    päätetään niistä toimenpiteistä, joihin vahvistetun taseen mukainen ylijäämä tai alijäämä antaa aihetta

8.    päätetään tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille

9.    päätetään varsinaisen jäsenen ja kunniajäsenen osastolle suoritettavan jäsenmaksun suuruudesta, johtokunnan esittämän toimintasuunnitelman sekä tulo- ja menoarvion hyväksymisestä sekä määrätään toimihenkilöiden palkkioiden suuruus

10.vahvistetaan johtokunnan jäsenten lukumäärä

11.  valitaan johtokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja sekä johtokunnan muut jäsenet erovuoroisten tilalle, valitaan toiminnantarkastaja ja varatoiminnantarkastaja, tai tilintarkastuslain edellyttäessä tilintarkastaja ja varatilintarkastaja

12.valitaan tarpeelliset valio- ja toimikunnat sekä toimihenkilöt, valitaan tarvittaessa osaston edustajat liiton kokouksiin ja ehdokkaat liiton toimielimiin, -määritellään paikka, missä kokouskutsut julkaistaan

13. käsitellään muut kokoukselle esitetyt asiat.

14. tilinpäätöksen vahvistaminen

AES Europe 2023 -konventio järjestetään Aalto-yliopistolla Espoossa 13.-15. toukokuuta. Tapahtuma tuo kolmeksi päiväksi yhteen ääniteknologian johtajia tutkimuksen, teknologian ja koulutuksen aloilta. Aux ry:n jäsenet pääsevät konventioon samaan hintaan kuin AES:n jäsenet.

AES Europe 2023, 154. Audio Engineering Convention järjestetään Aalto-yliopistolla Otaniemessä 13.-15. toukokuuta 2023. Ohjelmassa on yli 140 työpajaa, tutkimuspaperien esittelyjä ja mahdollisuuksia verkostoitua kollegoiden ja mentoreiden kanssa. Tarkempaan ohjelmaan voi tutustua täältä: https://aeseurope.com/program/

Audio Engineering Society (AES) on vuonna 1948 perustettu kansainvälinen järjestö, joka yhdistää ääniteknologeja, luovia taiteilijoita, tutkijoita ja opiskelijoita edistämällä ääniteknologian kehitystä ja levittämällä uutta tietoa ja tutkimusta. Järjestö kehittää, tarkastelee ja julkaisee ääniteollisuuden insinööristandardeja ja tuottaa AES-konventioita, jotka pidetään kahdesti vuodessa vuorotellen Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Aux ry:n jäsenistölle on jaettu sähköpostilla ohjeistus siihen, miten pääsylipun voi saada AES-jäsenhintaan, joka on merkittävästi edullisempi kuin ulkopuolisille.

#3: HUONEKORJAUS

Nämä studiohommat, varsinkin masterointistudiohommat ovat siitä vekkuleita, että vaikka sitä koko ajan pyrkii parempaan ja parempaan, niin maaliviiva siirtyy aina edemmäs. Tekniikka, niin audiotekniikka kuin oman tekemisen tekniikkakin kehittyy koko ajan, joten mikään ei koskaan tule valmiiksi ja nälkä sen kun kasvaa syödessä.

Lähiaikoina yksi mukava uudistus oli ottaa haltuun uusi kuunteluprosessointi. Mini DSP:n SHD purkki on vihdoinkin spekseiltään sillä tasolla teknisesti, että semmoinen nousi vahvaksi ja varteenotettavaksi vehkeeksi. Vähän piti säätää Diracin softan ja vehkeen kommunikaatiota ja mittasignaaleita, mutta onneksi Diracin insinöörit ja asiakaspalvelu on erittäin joviaalia ja auttavaista sorttia ja pienellä säätämisellä sain prosessin siihen malliin, että entinen Audysseyn korjain pääsi eläkkeelle.

Mun amphion One18 pohjainen kuunteluni, ryyditettynä FlexBase 25 -bassolaajennuksella on lähtökohtaisesti erittäin, erittäin hyvä. Mutta koska studioni on rakennettu dimensioiltaan valmiiseen mutta hyvin akustoituun tilaan, niin siinä on pakostakin pari akustista anomaliaa, jotka on vain pakko korjata DSP prosessoinnilla. “Isoin” juttu on katosta johtuva lievä alakeskialueen korostuma, joka on sinänsä helppo ekvalisoida pois, kun se on hyvin selkeä, parin desibelin “laajahko” korostuma.

Menemättä tarkemmin itse huonekorjailun syvempiin syövereihin, mä kerron omia yleisiä havaintojani, kuinka sitä huonekorjausta kannattaa mun kokemukseni mukaan lähestyä.

No tietenkin me tähdätään siihen, että koko huonekorjausta ei ylipäätään tarvittaisi. Eli hoidetaan ensin se studion akustiikka niin hyvään kuntoon, kuin vain fyysisesti mahdollista. Mutta hyvin harvoin siitä saa silti täydellistä, jos ei lähdetä rakentamaan tarkkaamoa ihan nollista, tiettyjen kaiuttimien pohjalle.

Ja vasta kun se puoli on jiirissä ja ruvetaan oikeasti hiomaan sitä kuuntelua DSP prosessoinnilla, niin mittaaminen on ensiarvoisen tärkeää, eikä niihin tietokonealgoritmeihin saa nojata sokeasti.

Luonnollisesti kuuntelu mitataan ensin ilman mitään korjauksia ja vasta sitten pyöräytetään korjaussoftan proseduurit JA (!!!) mitataan algoritmin arpoman korjauskäppyrän kanssa uudelleen. Jos ja kun kaikki ei ole vielä täydellistä, niin ajetaan ko. softan mittaukset uudelleen ja uudelleen, hieman eri mikkilokaatioilla ja taas mittaillaan lopputulosta ja vertaillaan sitä siihen lähtökohtaan. Sitten näistä valitaan se paras vaihtoehto, joka oikeasti sekä mittautuu, että kuulostaa nätiltä ja tyydytään siihen. Jos siihen on sitten vielä henkilökohtaisia preferenssejä, niin se on itsestä kiinni, että ulottaako korjauksen koko alueella ja haluaako taajuustoistoa esimerkiksi painottaa jotenkin.

Ja kun kerta mittaillaan, niin se taajuusvastehan on tosiaan vain kolikon toinen puoli. Tai siis nopan yksi sivu. Vähintäänkin yhtä tärkeää on tarkkailla kuuntelun aikajanaa, eli jälkisointia. Vesiputouskäppyrät ja T20 näkymät paljastavat paljon. Se on ihan sama jos taajuusvaste näyttää nätiltä, jos joku taajuus jää soimaan liian pitkäksi aikaa. Siihen ei nimittäin jeesaa kuin se vanha kunnon akustointi. Eli silläkin uhalla, että toistan itseäni: Akustiikka aina ensin kuntoon ja vasta sitten loppuhiomiset sillä korjaimella.

Mä olen koittanut varsin huonekorjausta parissa akustoimattomassa olohuoneessa hifipohjalta ja niissä on niin paljon kaikenmoista heijastusta ja huonemoodia, että ne korjausalgoritmit menee ihan sekaisin niistä ja lopputulos on aina vähintäänkin erikoinen. Ei ihme että hifipuolella vierastetaan huonekorjaimia, kun ei tajuta pistää sitä akustiikkaakaan ensin edes auttavaan kuntoon.

Tietty niitä mittauksia pitää osata myös tulkita. Se käppyröissä näkyvä 40Hz humina voi olla myös esim. ilmalämpöpumppu 😉 Ja sitten kun käppyrät ovat ihanasti, niin kuunnellaan. Kuunnellaan musiikkia ja kuunnellaan myös hyvin tuotettua sinesweep signaalia. Se on brutaalin paljastava!

Tämmöisillä proseduureilla mun studioni kuuntelu asettui + – 1.5dB:n sisälle ja jälkisointi 0.230 ja 0.350 pysyy sekunin sisällä  ja onkin aivan järkyttävän nätti ja tarkka. On helppo tehdä töitä, kun kuunteluun voi luottaa täydellisesti, eikä sitä tarvitse ns. “opetella”.

Loppuun vielä sellaista, että kun jatkuvasti ihmiset kyselevät hyviä linkkejä hyvän äärelle, niin ajatelkaas sitä että vaikka netistä löytyy periaatteessa kaikki tieto, niin sen oikean ja koitellun datan lähteelle on silleen haastavaa päästä, että kaikkea sitä kuranttia kamaa peittää valtava määrä paskaa ja mutua. Mutta jos joku on joskus perehtynyt johonkin aiheeseen niin syvällisesti, että se on saanut siitä kirjoitettua ihan fyysisen kirjan ja jos se kirja on vielä päivitetty vuosien saatossa useamman edition verran, niin se tieto on siinä vaiheessa jo aika hyvin koeteltua. Esim. näitä voi täysin varauksetta suosittaa:

Master Handbook of Acoustics, sekä Mastering audio. Nämä ei nimittäin happane.

Ke 16.11: Kutsu Open Creative House – avajaisiin

Esittelypisteet klo 12–18
Paneelikeskustelut klo 15–18
Showtime klo 18–24

Paikka:

Open Creative House
Musiikin Satama
Keilasatama 2, Espoo

 

Muusikkojen liiton jäsenille avautuu 14.11.2022 – 31.12.2023 ajalle -50% alennuskoodi hinnoista. Joten tämä on loistava tarjous Aux-jengille ja samalla hyvä syy liittyä muusikkojen liiton viralliseksi jäseneksi, jos se ei oo vielä kunnossa. Olen ymmärtänyt, että Liiton jäseneksi ei ole aiemmin vielä liittynyt niin iso joukko kun oli toiveissa. 
Ohessa myös PDF-kutsu versio, jos tuo maili kutsun asettelu hajoaa välittäessä. 


ilmoittaudu mukaan tästä:

https://tinyurl.com/reg-och-launch

AUX RY:N JÄSENKAAVAKE 2023

https://forms.gle/D25pBRtf4Q3er2tU6

Voit päivittää jäsentietosi ylläolevasta linkistä, mikäli et ole sitä vielä tehnyt. Aux ry on voittoa tavoittelematon musiikin tuottajien ja teknologien yhteisö, jonka perusperiaatteina on tuoda alan tekijät yhteen, luoda pohja keskustelulle ja toimia siltana yhteistyötahoille.

#2: MIKSAUSKUULOKKEET STUDIOHOMMIIN?

Jazmanautin tarkkaamo

Sitten kun mä vastaan, niin kysyjällä tulee yleensä hermostunut yskös ja tosi nopeasti täsmennyksiä, että siis mieluiten alta kolmen sadan hintaluokassa. Nimittäin jos asiaa ei tuon kummemmin täsmennä,  suosittelen omia lempikuulokkeitani, jotka kulkevat nimellä Meze Empyrean. Ne on mun masterointikuulokkeet ja niissä ei oo mitään järkeä. Mutta ne onkin sitten ihan järjettömän ihanat (Ja kalliit).

Mutta mennäänpä ensin perusasioiden äärelle.

Studiopuolen miksaushommissa melkeinpä ainoa järkevä valinta on avoimet kuulokkeet, koska sillä tavalla saadaan aina ilmavampi ja tarkempi yläpääntoisto, kuin suljetuissa, koska avoimista puuttuu aina ne ikävät koteloheijastukset, hyvin yleiset bassokorostumat ja resonanssit, mitä suljetuissa tulee aina enempi tai vähempi.

Miinuspuolena sitten avoimissa kuulokkeissa on yleensä heikompi bassotoisto, kun se alapää ei saa tukea siitä suljetusta kupista, vaan paine pääsee karkaamaan avaruuteen. Ja painotan sanaa “yleensä”, koska jälleen kerran rahalla saa parempaa tuotesuunnittelua ja kyvykkäämpiä komponentteja. Mutta se tosiaan näkyy siinä hinnassa aika suoraan.

Mun kokemukseni mukaan, jos halutaan oikeasti studiokelpoista miksauskuuloketta jossa toisto on korjaamatta niin neutraalia, särövapaata ja tasapainoista, että siihen voi oikeasti luottaa miksauspäätöksiä tehdessä, pitää mennä vähintään yli tonnin hintaluokkaan ja silloinkin pitää pysyä tarkkana. Niitä oikeasti hyviä on silti markkinoilla vain kourallinen. Pelkkä kalleus ei ole laadun tae. Mä olen testannut hyvinkin arvokkaita kuulokkeita, jotka on kuulostaneet lähinnä kauhealta.

Mutta ei mennä nyt niihin ns. High-End kuulokkeisiin, vaan vastataan alussa esitettyyn kysymykseen, mutta muotoillaan sitä vähän uusiksi:

Miten saan studiotasoisen kuulokekuuntelun kohtuuhintaan?

No ekvalisoimalla!

Monista hyvistä kuulokkeista voi saada aivan loistavat, kun niitä vähän sohii valistuneesti taajuuskorjaimella. Korjaillaanhan sitä kaiutinkuunteluakin. Paitsi että nyt ei yritetä korjailla akustiikan anomalioita, vaan itse äänilähdettä.

Toki sen kuulokkeen pitää olla lähtökohtaisesti erittäin hyvä, että se kestää sitä taajuusmuokkausta. Jos se kuuloke-elementti ei vain pysty käsittelemään esimerkiksi bassotaajuuksia määräänsä enempää, niin se lähtee vain lepattamaan holtittomasti ja säröytyy ikävästi. Tai jos yläpäässä on kuoppa joka johtuu itse rakenteen puutteista, niin siellä ei ole välttämättä mitään, mitä olisi edes mahdollista nostaa jälkikäteen pintaan. Tai jos kuuloketta vaivaa joku ikävä resonanssi, se ei sitä vaimentamalla häviä.

Mun suositus tällaisessa tilanteessa on lähes poikkeuksetta vanha kunnon Sennheiser HD600 tai Massdropin HD6xx joka on sama malli, mutta satasen halvempi. Siinä on jo lähtökohtaisesti hyvin neutraali soundi, eikä se ole syyttä klassikon asemassa ja ollut tuotannossa jo seitsemäntoista vuotta, pannen vuosi vuoden jälkeen komeasti kampoihin uusille tulokkaille. Ikävä kyllä Sennheiser meni myymään kuluttajabisneksensä, joten joskus tulevaisuudessa uusien hankkiminen voi muodostua haastavaksi, mutta toisaalta niitä on tehty niin paljon, että eiköhän niitä riitä vielä hamaan tulevaisuuteen. Myös sisarmalli HD650 on varteenotettava vehje, mutta kalliimpi. Soundierot näitten välillä on olemattomat.

Mutta koska ne ovat malliltaan avoimet ja hinnaltaan varsin kohtuuhintaiset, ko. kuuloketta vaivaa vähän aneeminen bassotoisto, joka alkaa tipahtaa loivassa mutta sinnikkäässä kaaressa jo 100Hz jälkeen. Mutta onneksemme se elementti on lähtökohtaisesti hyvin pienisäröinen ja hyvin reagoiva, joten sen voi ekvalisoida kohdilleen hyvin helposti. Toki se nostaa bassopään säröä jonkin verran, mutta onneksi ihminen kuulee bassopään särökomponentteja hyvin heikosti. Ja nyt siis puhutaan alle viiden prosentin säröstä ihan alimmassa rekisterissä. Ei sitä kuolevainen käytännössä musiikkimateriaalilla havaitse.

Lisäksi yläpäässä voi joissain malleissa olla pienen pieni piikki neljässä kilossa. Mutta ei välttämättä. Luurista on nimittäin liikkeellä kahta versiota, hivenen erilaisilla elementeillä. Erot eivät ole suuria, mutta kovimmat kultakorvat löytävät ne kyllä.

Ja se pitää kanssa ottaa huomioon, että jos korvatyynyt ovat kovin käytetyt, niin ne painuu ajan saatossa kasaan, jolloin korva painuu lähemmäs elementtiä ja soundiin tulee ylimääräistä koleutta. Uudet tyynyt eivät paljoa maksa ja ne on älyttömän helppo vaihtaa itsekin. Ei tarvi työkaluja tai mitään. Itseasiassa koko kuulokkeen voi purkaa ja kasata atomeiksi vaikka teelusikan varrella. Testattu skene. Ja tosiaan jos on vähänkään näppärä ja haluaa säästää, niin ostaa hiluilla pikkuvikaiset käytetyt ja vaihtaa niihin tarvittavat sisuskalut ja taas mennään. “How-to” videoita ja varaosia on netti pullollaan.

Ohessa on mun versioni korjaavasta ekvalisaatiosta HD600:lle. Ja kuten sanottu, yläpään korjaus on valinnainen. Se pitää itse kuunnella omalla kohdallaan.

Ja jos ja kun kuunteluun boostaa noinkin paljon bassopäätä, niin kannattaa kompensoida ekvalisaattorin gainia, jottei ulostulo klippaa. Oheisessa kuvassa jätin sen selkeyden vuoksi tekemättä.

Mitäs vaihtoehtoja tälle olis?

Tietysti jos sulta löytyy jo valmiiksi hyvät kuulokkeet, niin niiden säätämisen voi hoitaa näppärästi myös kaupallisilla sovelluksilla, joista luultavasti löytyy jo valmiit säädöt kuulokkeillesi.

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Sonarworksiin,  ja Tone Boostersin Morphitiin, jotka nimenomaan korjaavat kuulokkeiden taajuustoistoa. Ja sitten markkinoilla on myös pilvin pimein virtuaalisia tarkkaamoja mallintavia simulaatioita, kuten esimerkiksi Waves Nx, mutta minä en henkilökohtaisesti ole niistä koskaan innostunut. Kuulokkeiden paras puolihan on se, että niitten kanssa toimiessa, ei akustiikka tule sekoittamaan soundia, joten miksi sitä keinotilaa pitäisi pukata tieten tahtoen sotkemaan sitä soundia? Semminkin kun se ei kuitenkaan ole sama asia, kuin oikea kaiutinkuuntelu.
Jos kaiutinkuuntelu on auto ja kuulokekuuntelu moottoripyörä, niin huonesimulointi on kuin motskariin pistäis apupyörät; Se menettää ketteryytensä, eikä kuitenkaan käyttäydy yhtä vakaasti kuin auto.

Mitäs muuta pitäis ottaa huomioon?

Sellainen disclaimeri vielä, että esimerkiksi HD600:ssa on aika korkea impedanssi, mikä meinaa sitä, että kuulokevahvistimesta tulee löytyä aika paljon jerkkua, tai ääni kärsii anemiasta, varsinkin ekvalisaattorin gain kompensaation jälkeen. Jos jostain syystä äänikortistasi loppuu puhti kesken, niin tässä pari kohtuuhintaista, mutta erinomaisesti insinöröityä vehjestä:

JDS labs Atom. Ihan naurettavan kovaa suorituskykyä pikkurahalla.

Schiit:itkään eivät ole paskempia.

Topping tekee solidia kampetta myös.

Ja sitten vielä loppukevennyksenä debunkataan yleisimpiä väärinkäsityksiä ja uskomuksia, että miksei kuulokekuuntelua tulisi ekvalisoida?

Väite -Soundin luonnollisuus kärsii, jos kuulokkeita ekvalisoidaan.


Eikäkö: -Jos sä ekvalisoit kuulokkeille menevää soundia, ei se ole sen kummempaa, kuin että sulla on masterissa mikä tahansa prosessori. Sähän vain ekvalisoit sitä sinne kuulokkeille menevää signaalia. Otat sen prosessoinnin sitten vaan tietty pois, kun biisi bouncataan.

Väite: Mulla on niin hyvät kuulokkeet, ettei niitä tarvi ekvalisoida.

Niimmutta: Mulla itselläni on yhdet maailman parhaimmista kuulokkeista jotka maksaa kolme tonnia ja nekin paranee ekvalisoimalla.
Kas kun kuulokkeet poikkeaa kaiuttimista esim. siinä, että yhdellä elementillä pitäisi rakentaa se täydellinen taajuustoisto, ilman eri taajuualueille sovitettuja kaiutinelementtejä ja jakosuotimia, niin se niitten taajuustoiston säätö on tosi vaikeaa, kun se tapahtuu lähinnä vain ja ainoastaan fyysisesti kuuloke-elementin, kuulokekupin ja korvapehmusteiden välisellä sovittamisella.

Ja nyt me ei todellakaan mennä siihen, miten jokaisen ihmisen kuulo ja korvan fyysiset ominaisuudet ovat erilaisia ja miten ne korostuvat kuulokekuuntelussa ihan eri tavalla, kuin kaiutinkuuntelussa. Siitä vois kirjoittaa joskus ihan oman juttunsa… tai kirjan.


Jasse “Jazmanaut” Kesti on niin studio kuin live-puoleltakin tuttu äänikuvataiteilija ja masteroija, joka jaksaa väsymättä puhua suurimmista intohimoistaan, hyvästä ruoasta ja etenkin audiosta.